apa plan aku nk wat ye.....

Thursday, October 24, 2013

Chocolate muffin cake

Baru2 nie aku da wat choc muffin cake.. Aku pun xtau nk gelarkn camne.. Nk kata cam cupcake mmg aku wat dlm cup.. Tp lebih pada muffin cupcake kot.. Hihihi aku g jpe mr gugel... Resipi nie aku dpt dari blog org.. Tp lupa plak nk catat website blog tu...

So far yg aku wat setkt yg nie ok la.. Cuma agak termanis (sbb aku xsuka mkn something yg manis2).. Aku wat nie pun sbb ank bujang ku itu sibuk asyik ckp.. "abg nk mkn chocolate cake..." Kesian punya psl aku pun wat la baru2 nie...

Resipi nie aku dpt dan aku olah sendiri (ada bahan yg sesuka ati akh je tmbh... Hihihi)

Chocolate muffin cupcake

Bahan A:
  2 1/2 cawan tepung gandum
  1 1/4 cawan serbuk koko (aku guna van hauten)
  2 1/2 sk baking soda
  1 1/4 sk baking powder
  1 1/2 sk garam
  1 sk nescafe

Bahan B:
  2 1/2 cawan gula (tp aku guna gula castor.. Lau xsuka manis2 kurgkn sket sukatan gula)
  1 1/4 cawan susu (aku guna freshmilk dutchlady)
  3 biji telur (aku guna gred B)
  1/2 cawan minyak sayur (tp aku guna minyak msk biasa je)
  1/4 bahagian butter (aku guna buttercup.. Lebihkn jdkn 1/2 bahagian pun bole)

Bahan C:
  1 penutup esen vanilla
  2 sb sunquick
  2 sb susu pekat

Bahan D:
  1 1/2 cawan air panas

Cara-cara membuatnya...
1. Satukan bahan A dalam bekas, gaul sehingga sebati. Ketepikan
2. Ambil bekas yg lain, masukkan gula dan susu. Kacau sehingga gula hancur kemudian masukkn telur, minyak dan butter yg telah dicairkan.
3. Masukan bahan A sedikit demi sedikit sehingga habis. Kemudian masukkn bahan C dan gaul sehingga sebati.
4. Masukkn pula bahan D. Kacau rata.
5. Masukkn ke dalam cup, 3/4 dari paras cup. Masukkan ke dalam oven dan bakar dalam masa 15-20minit pada suhu 180 celcius. Perlu di ingat sebelum memulakan proses bakar membakar oven.kena panaskn dalam masa 10minit sblm memasukkn adunan cupcake tu.

Dh sia... Tadaaaaaaa ni la hasilnya.... Aku tmbhkn topping coklat n tabur dgn almond n star...

No comments:

Post a Comment